Det er sikkert mange som har hørt om forretningsmodellen som ofte kalles for «høvler og blader», men hva betyr det egentlig? Og hvor finner vi denne i tillegg til akkurat dette konkrete eksemplet med høvler og blader?
Et eksempel på en bransje som er bygget opp rundt mye av det samme, er markedet for skrivere og blekkpatroner. Der finnes det heldigvis mange tredjeparter som utfordrer modellen ved å tilby patroner fra en tredjepart, klikk her for et eksempel på hva som finnes av tilbud.
En initial investering i kunden – med forventning om avkastning over tid
Det som er det mest karakteristiske med selskaper som opererer på denne måten, det er tanken at man investerer i en kunde initialt – for å så prøve å innhente det investerte beløpet over tid.
-
På denne måten fremstår investeringen som kunden må gjøre som lavere enn hva den kanskje egentlig er. Selve høvelen er litt billigere enn hva den egentlig burde være med tanke på produksjonskostnadene, og skrivere er ofte svært billige.
-
Videre over tid prøver leverandøren å holde på kundene, ved å da levere barberblader, blekkpatroner eller andre tilsvarende tilbehør som er nødvendige for å fortsette å benytte produktet.
-
I og med at disse tilbehørene da både skal skaper et overskudd i seg selv, i tillegg til å betale tilbake den opprinnelige investeringen, er det nødvendig å «overprise» tilbehørene. Samtidig er dette en sårbar posisjon, som åpner for konkurrenter som eventuelt kan levere generiske produkter.
Det finnes mange andre eksempler, også basert på tjenester som alt fra mobilabonnement til boligalarmer, som deler de samme karakteristikkene. For forbrukeren er det noen fordeler med disse modellene, da man ikke må ut med et stort beløp til å begynne med. Likevel kan det bli uoversiktlig over tid, og det er da også grunnen til at man må regne en del på et innkjøp av for eksempel skrivere – inkludert de løpende kostnadene for blekkpatroner.